már
02

Vágta a déli vizeken 

Írta: egyse
Nem is olyan rég a Groupama 3 hátrányáról számoltunk be. Nos, szinte rögtön utána előnyre cserélte a hátrányát Frank Cammas és csapata. De mit is ír erről a hivatalos sajtóközlemény?

Egyre közelebb a rekord megdöntéséhez a Groupama 3 trimarán versenyhajó. A cél változatlan: megkerülni a Földet, méghozzá gyorsabban mint 50 nap, 16 óra, 20 perc és 4 másodperc.



A Groupama 3 timarán a világ leggyorsabb vitorlása cím birtokosaként idén január 19-én indult útjára, hogy kísérletet tegyen a Jules Verne kupa utoljára 2005-ben felállított rekordjának megdöntésére, amit Bruno Peyron és csapata ért el. Az eddigi szerencsés széljárásnak köszönhetően eddig nemcsak, hogy tartani tudják a tervezett sebességet, de még előnyre is szert tettek.



Frank Cammas és csapata az ausztrál partokat elhagyva, az erős dél-nyugati hátszélnek köszönhetően néhány nappal ezelőtt elérte egészen a déli szélesség 55. fokát, majd vitorlásával az uralkodó szélirány változásának megfelelően keletnek vette az irányt. A csapatnak mindeddig sikerült megtartania 370 mérföldes előnyét a világkörüli vitorlásverseny eddigi rekordtartója, Bruno Peyron Orange 2 hajójával korábban felállított idejével szemben.



A verseny következő szakaszának célja a még 3500 mérföldre keletre lévő Horn-fok elérése. A hétvégén a Csendes-Óceánon erős tomboló széllel találta szembe magát a Groupama 3 timarán csapata, de szerencsére továbbra is képes átlagosan 25-30 csomó sebességgel vitorlázni, amivel a tervek szerint tartani tudják ellenfelük ezen a szakaszon korábban teljesített részidejét.



További információt és a legfrissebb híreket a rekordkísérlettel kapcsolatban a következő honlapon talál: www.cammas-groupama.com





Háttér információ:



A Jules Verne Kupa (21 760 tengeri mérföld)

A start egy képzeletbeli vonal, mely az Ushant szigetén található Créac'h világítotorony és a Lizard Point világítotorony között húzódik. A cél pedig a Föld körbehajózása a Jóreménység foka, a Leeuwin fok és a Horn fok mentén a kiindulási pontba visszatérve.





A megdöntésre váró rekord: 50 nap, 16 óra, 20 perc és 4 másodpercTizenhét év alatt húsz próbálkozás közül összesen csak hat alkalommal sikerült új Jules Verne Kupa rekordot felállítani: Bruno Peyron 1993-ban, Peter Blake és Robin Knox-Johnston 1994-ban, Olivier de Kersauson 1997-ban, Bruno Peyron 2002-ben, Olivier de Kersauson 2004-ban végül újra Bruno Peyron 2005-ben.





A Groupama 3 trimaránról

A hatalmas versenyhajót egy korábbi sérülését követően 2009. február 11-én bocsátották ismét vízre. Azóta egy Földközi-tengeri és egy Atlanti-óceáni rekordkísérletet is maga mögött tudhat a trimarán csapata, így felkészülten vágtak neki a világkörüli hajóútnak. A Groupama 3 trimarán 2009. november 16-án a Jules Verne Kupa világkörüli verseny során újabb sérülést szenvedett. A sokat tapasztalt vitorlás 2009. december 29. óta újra tökéletes állapotban készült harmadik Jules Verne Kupa rekordkísérletére. A hajó 2010. január 19-e óta várakozott stand-by állásban a franciaországi Brest, Le Château elnevezésű kikötőben, amíg meteorológiai tanácsadójuk zöld jelzést nem adott az indulásra.



Korábbi rekordkísérletek

2008 januárjában Franck Cammas és kilencfős legénysége először indult neki, hogy megdöntse a Jules Verne Kupa rekordját. Az út elejétől kezdve folyamatosan a Géronimo és az Orange 2 által tartott rekordidőn belül haladt a trimarán. Ám február 18-án az új-zélandi kikötőben történt ütközés következtében a Groupama 3 trimarán felborult. A legénységnek szerencsére nem esett baja, de a hajó súlyos sérüléseket szenvedett. A Groupama segítségének köszönhetően azonban hamarosan újra tökéletes állapotban várta a hatalmas vitorlás az újabb kihívásokat.



2009. november 16-án, 10 nappal az indulás után, Franck Cammas-nak szomorú bejelentést kellett tennie: a Groupama 3 trimarán hátsó merevítő hídja és az egyik úszótest között repedés keletkezett, amely a hajó súlyos meghibásodásához vezetett, így a csapatnak újra fel kellett adnia a Jules Verne Kupa rekordkísérletet. Pedig egészen a káreset bekövetkeztéig a trimarán 25 csomós átlagsebességgel, több mint 345 mérfölddel az Orange előtt haladt, legalább fél nap előnyt jelentett!

A legénység vállalkozó kedvű maradt, hiszen tudták: ha január vége előtt el tudnak indulni, egy újabb csúcsdöntés még lehetséges!” – mondta novemberben Franck Cammas.

 

Forrás: www.sailing.hu

 


egyse