sze
29

Trimarán a Tisza-tavon 

Írta: egyse
Trimarán a Tisza-tavon Szekrényes István vagy, ahogy a Tisza-tavon mindenki ismeri „a szekrényespisti „végzettségét tekintve művelődésszervező pedagógus,aki autodidakta módon sajátította el a hajótervezés, építés és a vitorlázás fortélyait. Ma mégis az övé a leggyorsabb vitorlás, egy kecses trimarán a tavon.

A ma már 52 éves négy gyermekes családapa a Tiszafüredi Polgármesteri Hivatal főtanácsosa a Tisza partján, Abádszalókon született és ott is nőtt föl. Kis gyermekként gyakran üldögélt a faluhoz közeli folyó partján és csodálta a hajókat valamint az abban az időben még gyakran a felső Tiszáról leúszó tutajokat. Már akkor is arról álmodozott, hogy egyszer majd ő is hajókat fog építeni. Először csak papírcsónakokat hajtogatott és azzal rakta tele egy-egy zápor után a település pocsolyáit. Aztán 27 évvel ezelőtt megépítette az első katamaránját, amit a szolgálati lakásuk szenes sufnijában barkácsolt össze. Az igen csak kezdetleges vitorlás ugyan az első próbaútja során majdnem elsüllyedt, de Pistinek ez sem vette kedvét. Azóta szinte nem telt el úgy év, hogy ne rukkolt volna elő újabb és újabb többtestűvel. De miért is ragaszkodik a katamaránokhoz és a trimaránokhoz? A válasz rém egyszerű, amikor az első katamaránja elkészült még nem voltak kikötők, de még sólyák sem a tavon így aztán egy könnyen szállítható, szétszedhető vitorlásban kellett gondolkodnia. Az eltelt idő alatt pedig annyira beleszeretett a többtestűekbe, hogy ma már el sem tudja képzelni, hogy másfajta hajót tervezzen vagy építsen. Időközben persze sokféle mesterséget is kitanult, jól ismeri a különböző fafajtákat és azok tulajdonságait . A kunhegyesi házának garázsában mára már egész kis asztalos és lakatos műhelyt alakított ki, de nem jön zavarba akkor, sem ha műanyag héjat kell laminálnia és természetesen a hajói vitorláit is maga varrja. Igyekszik lehetőleg minél olcsóbb, de használható anyagokat felkutatni, így például a „vásznakat „tetőfóliából ragasztja és varrja.



Makacs kísérletező ember, igazi konok kun, aki ha valamit a fejébe vesz, addig nem tágít tőle, amíg ki nem próbálja és meg nem győződik a használhatóságáról, de az esetleges kudarcok sem keserítik el. A közelmúltban egy korábban használt gaffos vitorlát alakított át úgy, hogy a felső harmadát a vászonnak nem rögzítette az árbochoz csak a topnál. A rendhagyó vitorlát „krumpli hámozónak” nevezte el utalva az árboc kilépő és a vitorla belépő éle között látható résre.



Ez az újítása végül is nem hozott túl sok sikert a trimaránon kialakított bulbás orr kiképzés viszont annál inkább bevált. A vörösre festett háromtestű már 2-es szélben megsiklik és 3-4 esben 10 csomó fölött robogva könnyedén elhagyja a kisebb teljesítményű motorcsónakokat is az Attila-öbölben. Bár lassan véget ér az idei vitorlás szezon a Tisza-tavon, mert október végén már a téli vízszintre apasztják le a tározót, „szekrényespisti” azonban utána sem fog tétlenül otthon ülni, hanem ahogy befagy a tó és a jég eléri a biztonságos vastagságot előveszi az ugyancsak saját tervezésű és építésű szánját, hogy majd azzal hasítsa a jeget.





Lengyel György



A trimarán adatai:

Hossz (m): középső test 5,25; kishajók: 4,0

Vízvonalhossz (m): 5,25

Vízkiszorítás (liter): 800

Legnagyobb szélesség összekötőkkel (m): 3,75

Merülés (m): 0,20

Saját tömege (kg): 150

Teljes vitorla felület (m2): 20,5

Árboc magasság (m): 7,0

Agyaga: fa, üvegszál erősítésű poliészter

Motor: Suzuki 2,5 LE

Szállítandó személyek száma: 3 fő

Tervező és kivitelező: Szekrényes István

www.sailing.hu


egyse