jan
21

AC33 - MÉG 19 NAP 

Írta: egyse
A 33. AC 19 nap múlva kezdődik Valenciában, a felek tovább vitáznak. Rövid összefoglaló az eseményekről.

A múlt héten egy 40 csomós vihar csapott lett az Alinghi egyik bázisán Dársenán, ahol egy 60 csomó feletti nyomás szaggathatta darabokra a csapat 1000 nm-es vitorlajavító sátrát. De a címvédőnek az elmúlt hetekben  nagyobb gondja is akadt. A Deed of Gift ugyanis kimondja, hogy csak a versenyző hajó országában gyártott felszereléssel lehet indulni, ami a vitorlákra is kiterjed. Itt értelmezésbeli eltérés van a két csapat között, a BMW ORACLE meg van győződve, hogy az Alinghi vitorlái Nevadában készültek. Az Alinghi persze újabb támadásnak értékeli a dolgot és határozottan kiáll amellett, hogy a vitorlái Villeneuve-ben készültek, mitöbb a 3DL mint szellemi termék egyenesen két svájcihoz Jean-Pierre Baudet-hoz és Luc Dubois-hoz köthető.


A felek nemrég összeültek Szingapúrban, hogy orvosolják a kérdést és a GGYC leállítsa a bírósági ügyeket. A megállapodás aláírása előtt azonban valami történt, pontosan nem lehet tudni mi, de végül ott helyben nem írták alá a felek és újabb szájkarate következett arról, hogy ez kinek a felelőssége. A GGYC dzsentlement színlelő módon újabb és újabb időpontokkal kényezteti az Alinghit, akik csak nem voltak hajlandóak aláírni. Tom Ehman a GGYC szóvivője felvetette, hogy akár egy hónap haladékot is adnak a svájciaknak, hogy elkészítsék vitorláikat, ezúttal tényleg Svájcban. Szerinte ez a kupának is jót tenne, mivel nem ütközne a Téli Olimpiával. A svájciaknak naná, hogy elegük van az amerikai bíróságból, mert tágabb értelemben 14 esetből 13-szor ellenük ítéltek a New Yorki Legfelsőbb Bíróságon. A hétfő estig adott haladékkal, „keggyel” nem élt az Alinghi, így ismét a bíróságon találja magát. Remélünk hihetünk a két igazgatónak és a verseny előtt lerendezik a bírósági dolgokat, ahogyan azt korábban kinyilatkoztatták.
 
A GGYC és a BMW ORACLE Racing tehát továbbra sem hagyja pihenni ellenfelét, hanem továbbra is fárasztja, egyben feltérképezi az Alinghi által felállított csapdákat, kiskapukat. A szingapúri meg nem egyezést követően még nagyobb sebességi fokozatba kapcsoltak az amerikaiak és most a versenykiírást illetve versenyutasítást támadják, miszerint az SNG:
• Ténylegesen visszarakta az 53-as szabályt (Felületi Súrlódás - A hajó nem ereszthet, vagy lövellhet ki olyan anyagot, mint pl. polimert; vagy nem lehet olyan speciális szerkezetű (struktúrájú) a felülete, amelyik javíthatja a határrétegen belül a víz áramlását.), holott érvényben van a New Yorki legfelsőbb Bíróság törlési határozata.
• Meghatározta a rajtidőket, annak ellenére, hogy a Deed of Gift úgy határoz, hogy ennek kölcsönös megállapodáson kell alapulnia.
• Megállapítja a szél és hullám viszonyokat úgy, hogy az saját hajója számára kedvezzen.
Megváltoztatta a versenykiírás utolsó vázlatát, hogy tiltsa bizonyos szélmérő berendezések alkalmazását, melyet a BOR használ és melyet korábban a kiírás összes korábbi változata engedélyezett.
• Átalakította az alkalmazandó szabályok hierarchiáját úgy, hogy az SNG Versenykiírása és Versenyutasítása konfliktus esetén felülbírálja a Vitorlázás Versenyszabályait; ez abnormális és szembemegy a versenyvitorlázás megszokott gyakorlatával.
 
Ernesto Bertarelli nyilatkozata kicsit rezignált hangvételűre sikeredett, a BMW stratégiája kifizetődőnek látszik, persze nem adja fel: „Azért csinálom, hogy vitorlázzunk; És nem a jogi hercehura miatt… Ha a BMW ORACLE továbbra is vizsgáztatja vitorláinkat, akkor saját ügyükkel is szembesülniük kell, kezdve azzal, hogy az USA nevű hajójuk valójában francia.”
 
Érdekes viszont, hogy Brad Butterworth a címvédő Alinghi skippere nyomatékosította, hogy ez az SNG versenye és joguk kellene, hogy legyen a kiírás és utasítás megalkotására, de valójában nincs, pedig ők annyira nyitottá tették azokat, amennyire csak tőlük telt.
 
Eközben Russell Coutts a Valenciasailingnek adott interjújában leszögezte, hogy James Spithill a skipper és kormányos is egyben és a csapatot is ő választja ki. Coutts meg van győződve, hogy ez sokkal inkább sebességi verseny lesz. De mivel a BMW hajója a szárny kis ellenállásának köszönhetően jobban manőverezhető bizonyos helyzetekben (a tolatást inkább most hagyjuk), így valószínűsíthetjük, hogy az amerikaiak az első adandó lehetőségnél nekifeszülnek a svájciaknak.
 
Az Alinghi pár nappal korábban tesztelt a vízen, mint a BMW ORACLE, utóbbit először a hagyományos árboccal raktak le, de végül edzeni már a szárnnyal mentek ki.

 

Forrás: www.sailing.hu


egyse